Klassieker of oldtimer tunen
In één van de artikelen op onze website leggen we je uit wat het chiptunen van auto’s is. Hierin wordt duidelijk dat met name auto’s die geproduceerd zijn vanaf de tweede helft van de jaren ’80 een nieuw systeem hebben, waardoor chiptuning mogelijk is. Maar wist je al dat je een klassieker of oldtimer ook kunt tunen? Dit gebeurd echter wel op een andere manier. Gezien chiptuning voornamelijk te maken heeft met elektronica en veel minder met techniek, zul je dan ook begrijpen dat dit bij oldtimers niet echt aan de orde is.
Bij het tunen van dergelijk auto’s moet men echt teruggrijpen naar de old school manier van tunen. Waar je er met chiptunen in een handomdraai zomaar dertig pk bij hebt, komt er bij het old school tunen heel wat meer bij kijken. Er wordt met frezen en vijlen aan de gang gegaan, om zo de “ademhaling” van de motor bij te stellen en aan te passen. Deze zogenaamde ademhaling wordt ook wel het “flowen” van het motorblok genoemd. Om een lang verhaal zo kort mogelijk te maken; alle oneffenheden die een abrupte verwijding of vernauwing van de inlaat veroorzaken worden verwijderd.