De voor- en nadelen van chiptuning
Chiptuning heeft een heleboel voordelen, maar helaas toch ook een aantal nadelen. In dit artikel bespreken we beide.
De voordelen
Je krijgt met het tunen van je auto niet alleen meer vermogen maar ook meer koppel. Dit kan bij turbomotoren op een hele gemakkelijke manier al snel oplopen tot wel 20 procent! Dit zorgt er onder andere voor dat je een stuk sneller kunt optrekken, zelfs wanneer je al rijdt met een flinke snelheid van zo’n 120/130 kilometer per uur.
Niet alleen het optrekken kan worden verbeterd, maar ook de topsnelheid van een wagen kan fors worden verhoogd door tuning toe te passen. En met een normale rijstijl kan je auto daarnaast ook nog eens zuiniger worden in brandstofverbruik.
De nadelen
Er zitten helaas ook wel eens wat nadelen aan het tunen van je auto. Dit zijn echter nadelen die lang niet altijd van toepassing zijn. Zo wordt de auto na tunen niet per definitie zuiniger. Doorgaans scheelt het echter wel zo’n 5 tot 10%, maar hier hangt wel een voorwaarde aan vast. En dat is dat de bestuurder dezelfde rijstijl toepast als voor het tunen. Vaak is het zo dat wanneer de auto meer vermogen heeft, de bestuurder ook de neiging heeft dit vermogen te gebruiken. En het mag logisch zijn dat hoe meer vermogen er wordt verbruikt, hoe meer brandstof de motor nodig zal hebben.
Ook is er de kans op versnelde slijtage van bepaalde onderdelen van je motor, gezien bepaalde onderdelen nu eenmaal sneller gaan draaien. De versnellingsbak is hier een goed voorbeeld van. Deze wordt nu eenmaal meer belast doordat het maximale toerental verhoogd wordt. Er kan soms zelfs overbelasting van de versnellingsbak ontstaan. Hier zul je dus altijd enigszins rekening mee moeten houden.