Wat is chiptuning?
Auto's tunen

Wat is chiptuning?

Als je interesse al bij auto’s ligt zul je vast wel eens van chiptuning hebben gehoord. Voor de mensen die geen idee hebben waar we nu op doelen, zullen we in dit artikel proberen uit de doeken te doen wat chiptuning nu eigenlijk inhoudt.

Je auto opvoeren

Je hebt vast weleens gehoord van het fenomeen brommers en scooters opvoeren, maar dat je een auto ook kunt opvoeren is echt niet bij iedereen bekend. Het opvoeren van een voertuig kan op meerdere manieren, echter lichten we in dit artikel enkel de chiptuning manier uit. Het is in de afgelopen jaren een belangrijke en veelgebruikte manier geworden van opvoeren.

We zullen in eerste instantie een stukje dieper in moeten gaan op wat technische zaken, willen we je duidelijk kunnen maken wat chiptuning inhoudt. Elke auto heeft namelijk een motormanagementsysteem. Dit systeem is uitgerust met een digitaal geheugen waarin allerlei rekenregels en tabellen zijn opgeslagen. In deze tabellen staan allerhande gegevens welke betrekking hebben op de voorontsteking, de injectietijd, de toerentalregelingen, koudloop verrijking en ga zo maar door. Al deze rekenregels bepalen hoe de tabellen moeten worden gehanteerd en dus hoe het injectiesysteem van een auto functioneert. Doordat het toerental en de motorbelasting wordt “gelezen”, wordt bepaald wat de ontsteking en de injectietijd van de motor is. Onder andere de motortemperatuur en de aanzuigluchttemperatuur wordt gemeten en naar aanleiding hiervan worden correcties op deze waarden uitgevoerd. Bij oudere auto’s werd dit voorheen geregeld door de stroomverdeler welke zorgde voor centrifugaal en onderdruk vervroeging en door de carburateur met talloze sproeiers.

Zo rond halverwege de jaren ’80 werden de eerste auto’s op de markt gebracht, waarbij het motormanagementsysteem was voorzien van een digitaal geheugen waarover we eerder spraken. In vakjargon wordt dit systeem EPROM genoemd, dat staat voor Erasable Programmable Read Only Memory. Dit hield echter in dat even snel de ontsteking anders afstellen niet zomaar meer mogelijk was. Ook de stroomverdeler wat rijker maken door een grotere opening in een sproeiertje te boren was niet meer aan de orde. Vanaf dit moment was alles elektronisch vastgelegd en zo brak er een nieuw tijdperk aan voor de fervente motor tuners. In plaats van verstand van motoren en techniek, moest men opeens verstand hebben van elektronica. Chiptuning werd nu dus de standaard.

Milieueisen

Wanneer een nieuwe auto wordt afgeleverd voldoet deze aan de op dat moment geldende eisen en regelgeving rondom emissie. Dit heeft alles met het milieu te maken en is dus zorgvuldig uitgerekend en vastgelegd in de elektronica van de auto. Hierdoor zijn auto’s soepeler gaan lopen. Er zit echter wel een nadeel aan dit gegeven. De systemen worden dusdanig geprogrammeerd, dat deze afstellingen gelden voor alle motoren en gedurende de gehele levensduur van de motor. Dit betekent echter wel dat er wat speling zit in de programmering en dus de mogelijkheden van het motormanagementsysteem. En juist hier komt dus het chiptuning om de hoek kijken. De allerlaatste marges worden uit de instellingen gehaald, waardoor er echt alles uit de motor gehaald wordt wat er in zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *